dijous, 19 de novembre del 2015

Brussel·les fixa com a prioritària la connexió de gas entre Catalunya i França

ESTHER HERRERA Brussel·les





El vicepresident de la CE Maros Sefcovic presentant els plans energètics de la UE. / L.D. / EFE

El Midcat, el gasoducte que ha d’unir Espanya amb França a través de Catalunya, ja forma part de la llista de projectes d’interès comú per a la Comissió Europea. Això significa que les obres podran accedir a fons europeus i que tindran l’oportunitat d’accelerar-se perquè el projecte perquè pugui ser una realitat d’aquí al 2020, la data que ha marcat com a objectiu Brussel·les perquè el gasoducte entri en funcionament.

Brussel·les considera el Midcat una prioritat absoluta per qüestions fins i tot geopolítiques i de seguretat energètica. Europa depèn fortament del gas rus i vol evitar que cada vegada que hi hagi tensions els estats pateixin per si es queden sense energia en ple hivern. La crisi que va provocar la guerra a Ucraïna i la invasió russa de Crimea van tornar a recordar a la UE que sovint ha ajornat la recerca de noves maneres d’abastir-se d’energia. I una de les claus és el Midcat. A diferència de la majoria de països del centre i l’est del continent, Espanya no depèn del gas de Moscou. 


El subministrament de la península Ibèrica prové principalment d’Algèria. Aquesta obra també és molt important per a Gas Natural, la primera empresa de Catalunya per volum de facturació, que així podria treure més rendiment de la importació de gas algerià.

Espanya és considerada una illa energètica, és a dir, un país que quasi no està connectat amb la resta del continent. Actualment Espanya té un 4% d’interconnexió, lluny de Luxemburg (245%) o Eslovàquia (61%). Brussel·les ha fixat per a Espanya un 10% d’interconnexió el 2020 i un 15% el 2030, uns objectius que encara no és clar que pugui assolir.

Un tram construït 

La Comissió Europea ja havia declarat d’interès el gasoducte el 2013, però només en una primera fase, que ja està construïda. Es tracta del tram que uneix Barcelona i Hostalric, 235 quilòmetres amb una inversió de 470 milions. La segona fase, que ara Brussel·les ha inclòs, és la que ha d’anar des d’Hostalric fins a França, amb un pressupost possiblement superior als 2.000 milions. El projecte també preveu que hi hagi una estació de compressió de gas a Martorell.

Els líders europeus creuen que el projecte d’interconnexions encaixa amb el que es coneix com a Pla Juncker, la iniciativa de l’executiu europeu per atreure inversió a través de projectes viables i de servei públic. “És un exemple de llibre”, defensen fonts del govern espanyol, per poder atreure la inversió necessària i tirar endavant el projecte. El principal obstacle, però, és atreure socis privats que estiguin disposats a pagar bona part del projecte, segons el comissari d’Energia, l’espanyol Miguel Arias Cañete.

Fins ara les reticències al Midcat sempre han vingut de França, que té molta energia nuclear i no té com a prioritat augmentar les connexions amb Espanya. Tot i això, una font pròxima a les negociacions creu que “no hi haurà problemes” amb el país veí. Brussel·les vol que cada estat tingui connexió amb tres països diferents per evitar que es depengui d’un de sol i per abaratir els preus.
L’executiu comunitari també va incloure ahir en la seva llista el projecte d’interconnexió transpirinenca, que uneix Navarra i l’Aragó a través dels Pirineus.

LES CLAUS
1. Què és el Midcat?

És una connexió que pretén portar el gas d’Algèria a través de Catalunya fins a França. Això permetria que Espanya augmentés les seves connexions energètiques i deixés de ser una illa com ara i, al mateix temps, oferir gas del Magrib a la resta d’Europa.

2. Per què és important?

Les tensions entre Rússia i la Unió Europea en capítols com la guerra d’Ucraïna han demostrat que Europa necessita diversificar el subministrament si no vol patir per quedar-se sense gas en cas de conflictes diplomàtics. Amb la construcció del Midcat es proporciona una doble solució: d’una banda, augmentar la seguretat energètica d’Espanya (ja que estaria més interconnectada) i, de l’altra, ajudar la resta d’Europa a dependre menys de Moscou, a més d’abaratir també els preus del subministrament.

3. Quan podria estar operatiu?

La Comissió Europea ha mostrat diverses vegades la seva intenció que el Midcat estigui operatiu a partir del 2020. Tot i així, dependrà de la voluntat política dels governs d’Espanya i França de continuar el projecte i, sobretot, de si es troba el finançament necessari. El Pla Juncker en pot aportar una part, però no tot.

4. ¿És possible que no es construeixi?

El fet que la Comissió Europea consideri el projecte sencer d’interès comú hauria d’ajudar a impulsar-lo, ja que podrà tenir accés més fàcilment a fons comunitaris, i també més oportunitats per accelerar el procés. Tot i que la Generalitat ha lamentat que el procés no hagi anat tan ràpid com s’esperava, seria difícil que no s’arribés a materialitzar.


Enllaç noticia :